PRAEGNANT study
PRAEGNANT study
PRAEGNANT - Prospective Academic translational research network for the optimization of oncological health care quality in the advanced setting. This german study network was set up to take account of some of the recent developments in molecular medicine in the treatment of patients with metastatic breast cancer.
It is an academic registry and translational diagnostics study with the aim to build a healthcare research data base with the objective:
- to carry out molecular tests under study conditions
- to identify suitable breast cancer patients for clinical trials based on molecular testing
- to identify breast cancer patients suitable for clinical trials based on conventional inclusion criteria
- to record treatment-induced toxicities and patient´s quality of life in routine clinical practice
- to record, show and benchmark the reality of medical care provided to patients with advanced/metastatic breast cancer
PRAEGNANT is subdivided into three main phases. In phase I, only advanced breast cancer patients are included. In phases II and III the data base should be expanded by (neo-)adjuvant breast cancer patients and in the end by other tumor entities.
The protocol was amended and updated in March 2019 reaching Phase II to enroll patients with the diagnosis of early breast cancer in the neoadjuvant or adjuvant curative treatment setting.
Patient information
If you are interested to take part in the study. Please don´t hesitate to contact a study center in your vicinity.
Some fundamental backgrund information:
- your peronal data will be treated confidentially and are transferred anonimysed
- you are asked to give a blood sample, which is needed for biomarker detection
- the achieved therapy successes in this study will help to improve breast cancer treatment
- to record treatment-induced toxicities and patient´s quality of life in routine clinical practice
- to record, show and benchmark the reality of medical care provided to patients with advanced/metastatic breast cancer
What´s your benefit?
Your personal biomarker profile will be given to your treating phyisician, if you wish so. Then your treatment may be changed or you can be introduced in other clinical studies which show a good prognosis according to your biomarker profile.
All treatements and collected data will be treated confidentially.
news
- Research Proposals
Submitted Sub-Protocols
Mutation analysis of putatively clinically relevant genes within cfDNA of PRAEGNANT study participants Burwinkel et al. Thyroid Dysfunction in Metastasized Breast Cancer - Prevalence and Clinical Impact Heublein et al. Patient identification for the clinical trial EMBRACA by real time utilization of data within the PRAEGNANT network for metastatic breast cancer patients. Hein A, Fasching PA, Brucker SY Implementation and Feasibility of Electronic Patient Reported Outcome (ePRO) Data Entry in local advanced and metastatic breast cancer patients Gass P, Wallwiender M PRAEGNANT CAM: Attitude, demand and use of complementary and integrative medicine across German metastatic breast cancer patients Hack C, Wallwiener M Incidence and impact of Cytomegalovirus (CMV) infections in patients with metastatic breast cancer (MBC) and brain metastases (BM) within the PRAEGNANT network. Müller et al. Quality of Life Assessment in Breast Cancer Patients with Brain Metastases Müller et al. Companion diagnostics for aromatase inhibitor treatment using the estrogen receptor pathway Müller et al. Frequency of high and moderate penetrance germline mutations in breast cancer susceptibility genes in leukocyte DNA and circulating free (cf) nucleic acids. Fasching PA, Couch FJ et al. Discovery Study of Mutations in Tumor and circulating DNA by sequencing methods. Huober J, Schramm A Big Data Utilization with PRAEGNANT Data Fasching PA Evaluation of quality of documentation for breast centre certification by use of electronic case report form (eCRF) Gass P PRAEGNANT mTNBC Immunoscore
Identification of immune biomarkers in metastatic triple negative breast cancer patientsLüftner D, Busse A, Wagner K Factors determing physicians choice of chemotherapy over antihormonal therapy in hormone receptor positive metastatic breast cancer patients – an analysis of first and second line breast cancer patients within PRAEGNANT Hein A, Fasching PA Evaluation of the course of treatment of patients with metastatic breast cancer within PRAEGNANT Huober J, Fasching PA PEPPER
PiiA ehealth Portal for individualized treatment monitoring and patient engagement in oncology research focused on capture of patient reported outcomes within the PRAEGNANT study NetworkWallwiener M Clonal evolution and subclonal characterization of breast cancer in axillary and distant metastases Sinn P BREAKOUT – International Breast Cancer Biomarker, Standard of Care and Real World Outcomes Study / PRAEGNANT data pooling Fasching PA, Belleville E MESI-STRAT: Systems Medicine of Metabolic-Signaling networks: A new Concept for Breast Cancer Patient Stratification Schott S, Schneeweiss A, Opitz C Influence of a metastatic tumor progression on Quality of Life in patients with advanced breast cancer Wallwiener M, Fasching PA, Müller V Comprehensive analysis of real-world patterns of concurrent advanced breast cancer treatment patterns at the Department of Gynecology and Obstetrics of the University Hospital Ulm Huober J Predicting the response of CDK4/6 inhibitors in metastatic breast cancer: Immunoscore and DNMT1-Expression Ettl J, Bronger H - Newsletter
- Present status of recruiting
- Interview with Prof. Dr. med. Peter A. Fasching
Was ist das PREAGNANT Netzwerk?
Im Zeitalter der molekularen und genomischen Analysen müssen wir nach Wegen suchen, wie wir Patientinnen, Ärzte und Wissenschaftler miteinander vernetzten. Dies soll nicht nur die Wissenschaft fördern, sondern sollen einen direkten Nutzen für Patientinnen und Ärzte mit sich bringen. Im Prinzip kann man sich PRAEGNANT wie eine zentrale Verwaltungsstelle für alle Biomaterialien und Patientinnendaten, natürlich anonymisiert.
Welchen Vorteil hat es, dass die Biomaterialien und Patientinnendaten zentral gesammelt werden?
Das PRAEGNANT Netzwerk besteht aus vielen teilnehmenden Zentren und einer Gruppe von Brustkrebs-Experten, die als Steering-Board zusammen mit Wissenschaftlern überlegen, wie neue, molekulare Erkenntnisse genutzt werden können, um mit neuen Methoden und neuartigen Studien Vorteile für die Behandlung von Patientinnen mit einer fortgeschrittenen Brustkrebserkrankung erreichen zu können. Gibt es nun zum Beispiel eine Studie, bei der ein molekularer Marker hilft, die Patientinnen zu identifizieren, können diese zentral und damit kostengünstig für das gesamte Patientinnenkollektiv untersucht werden. Ein Beispiel sind BRCA Mutationstestungen für die PARP-Inhibitorstudien in der metastasierten Situation (EMBRACA und ABRAZO).
Was muss die einzelne Patientin beitragen?
Die Patientin wird durch ihren Arzt über die Studienteilnahme aufgeklärt. Wichtig ist, dass die Patientin einverstanden ist, dass ihr Arzt mit ihr über den weiteren Krankheitsverlauf und die weiteren Therapie in Kontakt bleiben darf. Bei Studieneinschluss und bei jedem Therapiewechsel werden 5 Blutproben in die zentrale Biobank geschickt. Des Weiteren werden Tumorproben, soweit vorhanden, angefordert. Selbstverständlich wird das Tumorgewebe nicht aufgebraucht und nach der Isolation von DNA und RNA an den jeweiligen Pathologen zurückgeschickt. Aktiv wird die Patientin gebeten, dass sie alle 3 Monate Fragebogen ausfüllt, die die Lebensqualität, Ernährung und die körperliche Aktivität dokumentieren.
Wie viel Zeit muss die Patientin mitbringen?
Außer der Blutabnahme und den Fragebögen gibt es keine Verpflichtungen, die zusätzlich zur Routinebehandlung durchgeführt werden. Das Ausfüllen der Fragebögen dauert ca. 20 Minuten.
Wo kann sich die Patientin anmelden?
Bereits über 25 Zentren in Deutschland sind Teil des PRAEGNANT-Netzwerkes. Insgesamt sind über 60 Zentren geplant. Unter info@praegnant.org können die Patientinnen nachfragen, wo das nächste Zentrum in ihrer Nähe ist. Des Weiteren sind alle Informationen unter www.praegnant.org verfügbar. Im Verlauf der Studie wird die Patientin vom behandelnden Arzt eines PRAEGNANT-Zentrums über Möglichkeiten der Nutzung des Netzwerkes und neuartige Tests informiert.
Entstehen hierdurch Kosten für die Patientin oder die teilnehmenden Zentren?
In der Studie muss natürlich eine Infrastruktur zur Dokumentation und zur Biomaterialsammlung zur Verfügung gestellt werden. Diese ist gewährleistet. Für Tests, die an den Biomaterialien durchgeführt werden müssen die Kosten für diese Tests erst über öffentliche, private oder industrielle Partner gedeckt werden, bevor eine Testung stattfinden kann. Kosten für die Patientinnen entstehen nicht.
Was sind die langfristigen Ziele des PRAEGNANT-Netzwerkes?
Die Herausforderungen an alle Beteiligten, molekulare Medizin verständlich in die Krankenversorgung zu integrieren sind enorm. Das wichtigste Ziel ist es deswegen, nicht nur molekulare Medizin für die Patientinnen verfügbar zu machen, sondern Patientinnen, Ärzte und weitere Beteiligte "fit" für diese Zukunft zu bekommen und eine schnellstmögliche Umsetzung von Therapie-Chancen in und außerhalb von Studien zu ermöglichen.
- Publications
background knowledge
- Biomarker
Biomarker Background Knowledge1)
There are different factors which influence the prognosis and possible treatment side-effects. Few of them could have a prognostic significance for patients with metastatic breast cancer, even if they are not yet used much in routine clinical practice. An additional aim is to take blood samples, as a kind of „liquid biopsies“ after each therapy change, to track the possible change of the tumor characteristics.
1) Fasching et al: Biomarkers in Patients with Metastatic Breast Cancer and the PRAEGNANT Study Network.
Geburtshilfe Frauenheilkd 2015, 75:41-50. - Clinical factors
Clinical factors1)
- age of the patient
- tumor mass
- grading
- time from primary diagnosis to metastasis
- site of metastasis
1) Fasching et al: Biomarkers in Patients with Metastatic Breast Cancer and the PRAEGNANT Study Network.
Geburtshilfe Frauenheilkd 2015, 75:41-50. - Molecular patterns
Molecular patterns1)
Most of the current understanding of molecular patterns in breast cancer was gained from patients with primary breast cancer without metastatic disease. Breast cancer is typically subdivided in
- basal
- luminal A
- luminal B
- HER2-enriched
Nowadays these are re-classified according to their histopathological pattern. Usually, the expression profile of the Estrogen receptor (ER), progesteron receptor (PgR), human epidermal growth factor receptor (HER2) and Ki-67 are used. Therefore:
- Basal = triple negative breast cancer (ER neg, PgR neg and HER2 neg)
- Luminal A = slow proliferation (Ki-67 < 14%) and ER positve
- Luminal B = high proliferation rate (Ki-67 > 14%) and ER positive
1) Fasching et al: Biomarkers in Patients with Metastatic Breast Cancer and the PRAEGNANT Study Network.
Geburtshilfe Frauenheilkd 2015, 75:41-50. - Genetic factors
Genetic factors1)
Genetic factors comprise germline and somatic mutations as well as structural and numerical genetic alterations. These result in changes gene and/or protein expressions and are associated with tumor biology and prognosis. Therefore they may be utilized as prognositc biomarkers for prognostic evaluation of therapy planning.
1) Fasching et al: Biomarkers in Patients with Metastatic Breast Cancer and the PRAEGNANT Study Network.
Geburtshilfe Frauenheilkd 2015, 75:41-50. - Circulating tumor cells
Circulating tumor cells and circulating tumor nucleic acids1)
The presence of CTCs in plasma has been consistently associated with prognosis in patients with breast cancer – non-metastatic and metastatic. A second approach shown to be very promising ist he profiling and genotyping of cirulating tumor DNA (ctDNA).
The change of ctDNA genotypes may provide an early indication about efficacy and treatment response.
1) Fasching et al: Biomarkers in Patients with Metastatic Breast Cancer and the PRAEGNANT Study Network.
Geburtshilfe Frauenheilkd 2015, 75:41-50. - Blood sample procedure
Blood sample procedure1)
Blood sample of each patient will be taken at the beginning of the study and after each change of therapy.
1) Fasching et al: Biomarkers in Patients with Metastatic Breast Cancer and the PRAEGNANT Study Network.
Geburtshilfe Frauenheilkd 2015, 75:41-50.
steering board
Organizational structure
study centers
Participating sites (sorted by zipcode)
- Bereich 0
Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden
Prof. Dr. med. Pauline Wimberger
Fetscherstraße 74, 01307 Dresden
Universitäres Krebszentrum Leipzig, Universitätsklinikum Leipzig AöR
Dr. med. Dirk Forstmeyer
Liebigstr. 20a, 04103 Leipzig
Nordwestsächsisches Brustzentrum, Kreiskrankenhaus Torgau
Dr. med. Eike Simon
Christianistraße 1, 04860 Torgau
Klinik und Poliklinik für Gynäkologie, Universitätsklinikum Halle (Saale)
Prof. Dr. Christoph Thomssen
Ernst-Grube-Straße 40, 06120 Halle
Brustzentrum, Klinik für Frauenheilkunde und Geburtsthilfe, Klinikum Chemnitz gGmbH
Dr. med. Petra Krabisch
Flemmingstraße 4, 09116 Chemnitz
- Bereich 1
Charité Campus Benjamin Franklin, Berlin
Prof. Dr. med. Diana Lüftner
Hindenburgdamm 30, 12200 Berlin
Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Helios Kliniken
Dr. med. Christine Mau
Schwanebecker Chaussee 50, 13125 Berlin
Dr. med. Georg Heinrich
Frauenarzt, Schwerpunkt Gyn. OnkologieDr. med. Georg Heinrich
Domgasse 1, 15517 Fürstenwalde
Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Ruppiner Kliniken GmbH, Hochschulklinikum der Med. Hochschule Brandenburg
Dr. med. Bernd Christensen
Fehrbelliner Straße 38, 16816 Neuruppin
g.SUND Gynäkologie Kompetenzzentrum Stralsund
Dr. med. Carsten Hielscher
Große Parower Str. 47-53, 18435 Stralsund
- Bereich 2
Klinik und Poliklinik für Gynäkologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
Dr. med. Volkmar Müller
Martinistraße 52, 20246 Hamburg
Onkologie Lerchenfeld
Dr. med. Klaus Becker
Lerchenfeld 14, 22081 Hamburg
Universitätsklinikum Schleswig-Holstein
Prof. Dr. med. Achim Rody
Ratzeburger Allee 160, 23538 Lübeck
Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Christian-Albrechts-Universität Kiel
PD Dr. Christian Schem
Arnold-Heller-Str. 3, 24105 Kiel
Onkologische Schwerpunktpraxis Leer-Emden
Dr. med. Lothar Müller
Annenstraße 11, 26789 Leer
- Bereich 3
St. Vincenz-Krankenhaus GmbH, Frauen- und Kinderklinik St. Louise, Paderborn
Prof. Dr. med. Michael P. Lux
Husener Str. 81, 33098 Paderborn
Klinikum Kassel/Frauenklinik
Gabriele Feisel-Schwickardi
Mönchbergstr. 41-43, 34125 Kassel
Gynäkologie und Geburtshilfe, Klinikum Wetzlar
Dr. med. Uta Ringsdorf
Forsthausstr. 1, 35578 Wetzlar
- Bereich 4
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Düsseldorf
Prof. Dr. Tanja Fehm
Moorenstr. 5, 40225 Düsseldorf
Praxisklinik Herne, Onkologisches Therapiezentrum
Dr. med. Lars-Joergen Hahn
Wiescherstr. 20, 44623 Herne
Senologie/Interdisziplinäres Brustzentrum, Kliniken Essen-Mitte
PD Dr. Sherko Kümmel
Henricistraße 92, 45136 Essen
Praxis und Tagesklinik für Internistische Onkologie und Hämatologie
Dr. med. Friedrich Overkamp
Springstraße 24, 45657 Recklingshausen
Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Marienhospital Bottrop gGmbH
Dr. med. Hans-Christian Kolberg
Josef-Albers-Str. 70, 46236 Bottrop
Niels-Stensen-Kliniken
Franziskus-Hospital
Harderberg Klinik für internistische Onkologie und HämatologieDr. med. Kerstin Lüdtke-Heckenkamp
Alte Rothenfelder Straße 23, 49124 Georgsmarienhütte
- Bereich 5
Klinik für Gynäkologie und Geburtsmedizin, Uniklinik RWTH Aachen
Prof. Dr. med. Elmar Stickeler
Pauwelsstr. 30, 52074 Aachen
Gesellschaft für Medizinische Studien Würselen
Dr. med. Christoph Maintz
Mauerfeldchen 72, 52146 Würselen
Gynäkologie und Geburtshilfe im medizinischen Zentrum Bonn
Prof. Dr. med. Christian Martin Kurbacher
Friedensplatz 16, 53111 Bonn
Institut für Versorgungsforschung in der Onkologie GbR
Prof. Dr. Rudolf Weide
Neversstrasse 5, 56068 Koblenz
Hämatologisch-onkologische Schwerpunktpraxis
Dr. med. Michael Maasberg
Kelberger Strasse 39, 56727 Mayen
- Bereich 6
Centrum für Hämatologie und Onkologie Bethanien
Prof. Dr. med. Hans Tesch
Im Prüfling 21, 60389 Frankfurt/Main
Gemeinschaftspraxis für Hämatologie und Onkologie
Dr. med. Andreas Köhler
Röntgenstrasse 6-8, 63225 Langen
Hämato-Onkologische Schwerpunktpraxis am Klinikum Aschaffenburg
Dr. med. Manfred Welslau
Am Hasenkopf 1, 63739 Aschaffenburg
Klinikum Darmstadt Frauenklinik
Dr. med. Gregorios Zachariadis
Grafenstrasse 9, 64283 Darmstadt
Schwerpunktpraxis für Hämatologie und Onkologie
Dr. med. Richard Hansen
Schneiderstrasse 12, 67655 Kaiserslautern
Praxisklinik am Rosengarten
Dr. med. Matthias Geberth
Augustaanlage 7-11, 68165 Mannheim
Nationales Centrum für Tumorerkrankungen (NCT) Heidelberg
Prof. Dr. med. Andreas Schneeweis
Im Neuenheimer Feld 460, 69120 Heidelberg
- Bereich 7
Klinikverbund Südwest GmbH
Klinikum Sindelfingen-Böblingen gGmbHProf. Dr. med. Stefan Renner
Bunsenstraße 120, 71032 Böblingen
Frauenklinik, Universitätsklinikum Tübingen
Prof. Dr. med. Sara Brucker
Calwerstraße 7, 72076 Tübingen
medius Klinik Nürtingen
Dr. med. Elke Faust
Auf dem Säer 1, 72622 Nürtingen
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Paracelsus Krankenhaus Ruit
Dr. med. Wilma Ehrle
Hedelfinger Str. 166, 73760 Ostfiltern Ruit
Frauenklinik der St. Vincentius-Kliniken gAG
Dr. med. Oliver Tomé
Edgar-von-Gierke-Straße 2, 76135 Karlsruhe
Klinik für Frauenheilkunde, Universitätsklinikum Freiburg
Dr. med. Beate Rautenberg
Hugstetter Str. 56, 79106 Freiburg
- Bereich 8
Onkologische Praxis im Elisenhof
Dr. med. Wolfgang Abenhardt
Prielmayerstraße 1, 80335 München
Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Ludwig-Maximilians-Universität München
Prof. Dr. med. Nadia Harbeck
Maistrasse 11, 80337 München
Frauenklinik und Poliklinik der Technischen Universität München
Dr. med. Johannes Ettl
Ismaninger Straße 22, 81675 München
Gynäkologie und Geburtshilfe, Rottal-Inn-Kliniken GmbH
Dr. med. Jürgen Terhaag
Simonsöder Allee 20, 84307 Eggenfelden
Hämatologische-onkologische Praxis
Dr. med. Bernhard Heinrich
Halderstr. 29, 86150 Augsburg
Frauenklinik, Klinikum Augsburg
Prof. Dr. Arthur Wischnik
Stenglinstr. 2, 86156 Augsburg
Onkologisches Zentrum Donauwörth
Prof. Dr. Dirk Hempel
Neudegger Allee 10, 86609 Donauwörth
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Ulm
Prof. Dr. med. Wolfgang Janni
Prittwitzstraße 43, 89081 Ulm
- Bereich 9
Anregiomed gKK, Klinikum Ansbach, Brustzentrum Westmittelfranken
Dr. med. Martin C. Koch
Escherichstr. 1, 91522 Ansbach
Klinikum Fürth
Prof. Dr. med. Volker Hanf
Jakob-Henle Str. 1, 90766 Fürth
Frauenklinik, Universitätsklinikum Erlangen
Prof. Dr. med. Peter Fasching
Universitätsstr. 21-23, 91054 Erlangen
Gesundheitszentrum St. Marien GmbH
Dr. med. Ludwig Fischer von Weikersthal
Mariahilfbergweg 7, 92224 Amberg
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Caritas-Krankenhaus St. Josef
PD Dr. med. Stephan Seitz
Landshuter Str. 65, 93053 Regensburg
Mammazentrum Ostbayern
Dr. med. Doris Augustin
Perlasbergerstr. 41, 94469 Deggendorf
Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Klinikum Bayreuth GmbH
Dr. med. Nikos Fersis
Preuschwitzer Str. 101, 95445 Bayreuth
Klinik für Frauenklinik, Sozialstiftung Bamberg, Klinikum am Bruderwald
Dr. med. Hans-Martin Enzinger
Buger Straße 80, 96049 Bamberg
sponsors
Supported by:
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Pfizer Pharma GmbH
Linkstr. 10
10785 Berlin
Novartis Pharma GmbH
Roonstr. 25
90429 Nürnberg
Hexal AG
Industriestr. 25
83607 Holzkirchen
Celgene GmbH
Joseph-Wild-Str. 20
81829 München
AstraZeneca UK
1 Francis Crick Avenue
Cambridge CB2 0AA
England
Daiichi-Sankyo Oncology Europe GmbH
Zielstattstr. 48
81379 München
Merrimack Pharmaceuticals, Inc.
One Kendall Square, Suite B7201
Cambridge, MA 02139
Eisai GmbH
Lyoner Str. 36
60528 Frankfurt am Main
Roche Pharma AG
Emil-Barell-Str. 1
79639 Grenzach-Wyhlen
Lilly Deutschland GmbH
Werner-Reimers-Str. 2-4
61352 Bad Homburg v.d.H.
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- Paper
- Fasching PA et al.Biomarkers in Patients with Metastatic Breast Cancer and the PRAEGNANT Study Network.pdf
- Yinchong Yong et. Predictive Clinical Decision Support System with RNN Encoding and Tensor Decoding.pdf
- Yinchong Yong et al. Modeling Clinical Decisions with Multinomal Hierarchical Classification.pdf
- Yinchong Yong et al. Predictive Modeling of Therapy Decision in Metastatic Breast Cancer with Recurrent Neural Network Encoder and Multinomal Hierarchical Regression Decoder.pdf
- Poster
SABCS 2017:
- Research Proposals
- Synopsis